08.07

Jäin viikonlopuksi Haapalahteen Joensuun lähistölle. Aika Retro majoitus

Kävin kylässä Joensuussa opiskelevan tyttäreni ja hänen poikaystävänsä luona. Poikkesimme Varkaudessa Mekaanisen Musiikin Museossa joka on kyllä mielestäni aivan huippupaikka. Suosittelen sitä lämpimästi kaikille ei-tosikoille. Opastettu kierros on vertaansa vailla. Aikamatka 100 vuoden taakse on taattu ja Kempfin perheen innostus ja paneutuminen on aivan huippuluokkaa: http://mekaanisenmusiikinmuseo.fi. Samalla kävimme Valamon Luostarissa munkkikahveilla.

Matkalla käytiin pongaamassa Komperon kylässä Siikakoski. Äitini oli täältä lähtöisin ja oli opetellut tuossa koskessa uimaan.

siikakoski_untitled_pregamma_1_mantiuk06

09.07

Sunnuntaina oli vuorossa eilisen päivän seurueella polkupyörien perushuolto josta pidin pienen kurssituksen. Sitten Höytiäisen rantaan uimaan ja ruoanlaittoa yhdessä tuumin jonka jälkeen majoitukseen Haapalahteen.

10.07

Työmaan perehdytyksen jälkeen paperit ja luvat kuntoon ja vanhan purkuun. Sitten uuden asennukseen. Tarvikkeiden hakua Joensuusta eli 100 km lenkki. Keli oli mitä parhain ja kuuma oli. Illalla uimaan ja majoitukseen. perinteinen 12 + tunnin päivä. Uusi puhelin pitää hommata koska pudotin vanhan kivikkoon käpälistäni ja näyttö meni säpäleiksi mutta toimii välttävästi. Takki tyhjänä majoitukseeen keräämään voimia.

11.07

Aamulla 06:20 töihin ja illalla 19:15 pois. Yritettiin tehdä ulkohommia pois alta koska seuraavalle päivälle oli luvattu sateita. Suurin osa saatiinkin tehtyä ja seuravalle päivälle jäi tupahommia. Työnantajan suunnalta tuli ehdotus majoituslaskujen maksamiseksi ja minusta ko. tapa oli 70-luvulla jo vanhanaikanen. Käteistä tarjottiin matkaan. Aivan perseestä mutta sopii tyyliin. Täytyy vähän selvitellä ko. kuviota. Suunnitelmat muuttuivat seuraavien kahden työmaan osalta kun suunnittelun ongelmista johtuen aikataulu piti mutta paikkakunnat menivät vaihtoon. Täytyy selvitellä miten saa majoitusvaraukset purettua ja uusia tehtyä. Tämä nyt kesälomakaudella aiheuttaa vähän ylimääräistä jumppaa mutta asioilla on taipumus järjestyä... No tuo rahapuoli onnistui lopunperinpäin tilisiirrolla - ollaanhan jo 2000-luvulla  :-)

12.07

Majoitusten perumista heti aamusta ja soittelua josko olisi mahdollista siirtää aikatauluja majoituspaikoissa. Onnistuihan se muttä ongelmaksi muodostui se kun olin tilannut osan booking.comin kautta. Peruutus piti tehdä netissä ja työmaa sijaitsi sellaisessa paikassa että ei ollut netistä tietoakaan. Läppärin ja puhelimen avulla onnistuin lähistöllä olevalta mäeltä tekemään peruutuksen ja hyvä niin koska tietyn päivämäärän jälkeen menee peruutusmaksu. Pari päivää oli vielä aikaa maksuttomaan peruutukseen.

13.07

Ulkohommia hienossa säässä ja illalla uimaan. Vain 10 tunnin päivä. Hieno päivä kaiken kaikkiaan. Toisen firman kaverin auto oli hajonnut kaupan pihaan ja kävimme pyytämässä starttiapua läheisestä autohuollosta. Laturi paljastui vialliseksi mutta yrittäjä lupasi korjata auton perjantaiksi klo 12 mennessä. Loistavaa palvelua. Siirryimme samaa matkaa majoitukseen. Tämä kaveri oli kävellyt kaupalta majoitukseen ja sitten aamulla käveli vielä työmaalle. Matkaa yhteen suuntaan noin 12 km. Ei kaveri viitsinyt soitella kyytimään - käveli mieluummin. Itse olisin kyllä soittanut.

14.07

Heitin aamulla kaverin työmaalle klo 06:30 ja lähdin ajelemaan kohti Hämeenlinnaa. Matkaa oli noin 400 km ja aikaa meni 6,5 tuntia. Ehdin mukavasti Hämeenlinnan LinnaJazzin tori konserttiin josta pongasin heti Esa Kotilaisen koskettimien takaa. Aika legendaarinen muusikko jos kuuklettaa tietoja hänestä.Viikonlopun vietin kotosalla hyvässä seurassa hanin kanssa. Lauantai sujui leppoisasti ja sunnuntaina vietimme rakkaani kanssa piknikkiä Linnanpuistossa LinnaJazzien ilmaiskonsertissa mukavien ystävien ympäröimänä.

Lähdin ajelemaan Joensuuhun klo 20:30 ja olin perillä majoituksessa 03:00. Ruuhkatonta on matkailu illan hämärissä.