22.09

Saavuin Tuomelan asemalle ja portille vaikkakin kutsuimme sitä Tuonelan portiksi.

Lopunperinpäin oli aika hankala loytää asemaa. Tulin Kemin suunnasta kun poikkesin Kemissä ostoksilla ja Kemissä oli sitten pakko maistaa paikallisia eväitä Citymarketin pihalla.

maivat.jpg

No niinhän siinä kävi niin että kun en osannut päättää mitä ottaisin niin otin sitten molempia. Maiva on siis suurikokoinen muikku ja nahkiainen on sitten ympyräsuinen kala joka on harvinaista herkkua.

Molemmat kalat sopivat kuin nakutettu nälän poistoon. Tosin rehelisyyden nimissä on sanottava että maivat olivat enemmän mieleen kun muikku on tuttu kala, Mutta nälkä siirtyi poistumatta kokonaan ja se olikin pointti ruokahetkessä.

Siitä sitten työkohteeseen ja hommat alkuun.

 

Perjanti-iltana sitten saavuin majoitukseen klo 18 maissa. Tavarat huoneeseen ja sitten sovittiin muiden asukkaiden kanssa rantasaunan lämmityksestä. Omalla vuorollani sitten menin saunaan ja kun sammutin saunomisen päätteeksi valot saunalta ja menin rantaan niin huomasin revontulet taivallalla. Hieno oli reposten näytelmä ja vaikka väsytti jaksoin katsellla sitä parisen tuntia. On ne vaan hienoja kun niitä ei usein näe. Takki tyhjänä mietin mitä teen ja päätin hakea kameran majoituksesta, Huikeaa oli.

reposet.jpg

 

23,09 ja 24,09

Viikonloppu työmaalla kun tuli ajatus siitä että jos teemme viikonlopun töitä niin pääsemme ensi viikon loppupuolella hyvissä ajoin lähtemään kotiinpäin, Joten yhteisellä sopimuksella teimme viikonlopun "sisään".

Viikonloppuna rakentelin radioaseman antenneineen ja yllätyin kuinka matala häiriötaso täällä on. Yhteyksiä tuli pidettyä Intiaan ja Euroopan eri maihin. Paras oli kuitenkin ehkä yhteys myrskyn runtelemaan Floridaan. Tämä lähinnä siksi että se kertoi minulle että retkiantenni jonka suunnittelin ja rakentelin ennen reissua toimii.

 

poroja_pellolla.jpg

Poroja täällä tuntuu riittävän joa lähtöön mutta ovat rauhallisia ja eivät säntäile niinkuin hirvet.

25.09

Peruspäivä asennuksineen asemalla. Kaikkien metalliosien koskettelu tuntui kivuliaalta ja mittasimme asemalla seisovan pakettiauton rungosta noin 1300 Voltin jännitteen. Metalli - ja kumiosat nipistelee kosketeltaessa. Tämäntyyppisen aseman ominaisuus. Maadoittaminen on siis tärkeää...

Testailtiin jännitettä maata vasten auton rungosta ja kun mittareissa ei alue riittänyt keksimme kytkeä kaksi mittaria sarjaan joten auton korissa oleva jännite on mittarien summa.

1300V.jpg

Auton maadoittaminen poisti ongelman.

26.08

Tänään huomasin sen että alkaa porukka olemaan aika väsyksissä Itsellä oli puuhaa enemmän kuin tarpeeksi mutta osa tiimistä alkoi olemaan joko loppu tai kyllästynyt tai jotain muuta. Aika sen näyttää. Nyt pitää vaan jaksaa puskea kun koko projektissa on tämän jälkeen kaksi kohdetta. Syksylläkin on oma osuutensa asiassa samoin kuin säätilalla joka on ollut sangen kostea ja kylmä viime päivinä.

Huomenissa suuntaan kotia kohti. Tänäänkin olisi voinut lähteä ajelemaan mutta miksi pitäisi väsyneenä lähteä yön selkään kun huomenna on uusi päivä.

Se pitää vielä mainita että kun olen täällä ihmisiä tarkkaillut niin ovat kyllä hieman umpimielisiä ja varauksellisesti uteliaita. Tämä on tosin aika lestadiolaista seutua joten mietiskelin voisiki syy piillä näissä seikoissa. Luulen että olen oikeassa.

Itse asiassa tuossa mietin sitä että taitaa se minuńkin kohdallani olla jonkunlaista väsymistä kun en jaksa oikein kirjoitella pitkästi.

Koko homma alkaa olemaan saman toistoa ja se mikä tuossa vaivaa eniten on se että kukaan ei jaksa työpaikaltani osoittaa muuta kiinnostusta projektia kohtaan kuin sen että milloin kohteet voi laskuttaa.

Kotiinpäin ja sieltäpäin on on kyllä liikenne eri viestivälinein sujunut erittäin hienosti.

No nyt tässä on ollut kyllä huominen mukaanlukien 10-päiväinen työputki takana joten katsotaan onko pienen levon jälkeen mieli pirteämpi. Sunnuntina sitten ajelen takaisin ja tarina jatkuu muodossa tai toisessa.

Huomenissa on sitten noin 8 tunnin matkailua tiedossa mutta se on kaikki kotiinpäin.

27.09

Heräsin siihen kun viereisessä huoneessa asuva sukeltajaryhmä kotiutui klo 05:00 aikoihin. Söin pikaisen aamupalan ja lähdin sitten ajelemaan kotia kohti. Olin kotona klo 14:00 ja siinä sitten pidennetty viikonloppu pyörähti käyntiin.

Pari koneellista tuli työrytkyjä pestyä ja sitten kerkesin poikkeamaan sienimetsään perjantaina jä löysinkin kantarelleja ja suppilovahveroita sekä lampaankääpiä. Viimeksi mainittuja olisi ollut vaikka kuinka paljon mutta ei kuulu suosikkisieniin joten jätin niitä metsään. Poikkesimme vielä lauantaina keräämään metsän antimia.

Viikonloppu sujui mukavissa merkeissä ja ehdimme hieman tuulettumaan puolisoni siskontyttären vieraillessa meillä.

 

01.10

Sunnuntaina lähdin noin 11:30 ajelemaan Yli.Iihin ja siellä olinkin sitten majoituksessa vähän kahdeksan jälkeen. Loppumatka meni vesisateessa ja pimeydessä.

pime%C3%A4ss%C3%A4_iihin.jpg

Majapaikan Pena-kissasta sain jo viime viikolla kaverin ja Pena olikin jo vastaanottamassa kun saavuin pihaan.

Pena_IMG_0246.jpg

Pena seurasi kun liikuin majapaikassa ja käytiin rantasaunalla saunomassa yhdessä. Mukava katti.

 

02.10Aamusella taas klo 07:00 liikkeelle ja peruspäivä klo 18:00 majoitukseen. Kun ei tarvitse yöllä ajella ja saa nukutuksi kunnolla ennen työpäivää on työ selkeästi tehokkaampaa. Perinteiset testaukset, koestukset ja konfiguroinnit olivat päivän aiheena.

 

Auto otti itseensä magneetti- ja sähkökentistä ja akku tyhjeni eikä auto startannut. Apusähköä akkulaturilla ja onnistuneen startin jälkeen kojetaulussa oli valoja kuin joulukuusessa ja vikailmoituksia sateli näyttöruutuun. Ajokki siitä pienen ajelun jälkeen rauhoittui ja sitten olikin loppupäivän laturissa kiinni.

03.10

Aseman luovutus tilaajalle ja sitten olikin siirtyminen seuraavalle työmaalle Keminmaan Lammaskoskelle.